//

Friday, December 31, 2010

Rahsia nikmat bersarapan pagi

breakfast is the most important meal of the day..

before that salam 1 malaysia..
hepy holiday to all malaysians..

sempena hari ni cuti khas yang menggembirakan rakyat malaysia amnya dan memurkakan rakyat kelantan, terengganu dan kedah khasnya, saya berpeluang untuk bercerita dan bergosip di laman belog picisan.

hari ni nak berkongsi mengenai kesihatan yang berkaitan rapat dan dipengaruhi oleh makanan yang kita makan hari2.

hari ni breakfast bersama instant milk dan biscuit oat munchy's..yehee..bersarapan dengan kenikmatan dan tanpa kelam kabut seperti hari2 yang perlu pergi kelas pagi. tak perlu skip breakfast dan breakfast berat di cafe fakulti.cth nasi lemak dan mee goreng.

rahsia bersarapan pagi setiap hari:

  • jangan skip breakfast.. ini sangat2 kerap pelajar universiti buat. alasan tak sempat sarapan sebab bangun dah pukul 7. tertinggal bas dan memang tabiat tak suka makan pagi. tak suka makan pagi 1 hal sebab perut akan meragam after makan. betul tak? kalo dah tahu perut meragam bangun la awal pagi. buang ape yang patot.. tak perlu kelam kabut pergi toilet masa lecturer tengah mengajar..ye dak?

  • espeshelly pompuan selalu skip sarapan sebab diet..kurang makan kurang la berat badan.. itu salah la gegurlz sume..salah salah!not a smart one dude and babe! nanti tubuh nak metabolize karbohidrat, protein dan lemak tu kat mana? itu yang jadi lemah je sepanjang hari.. tak cergas. masuk kelas ngantuk je. buka buku mata pejam.

  • orang kata sesapa bersarapan boleh kurang berat badan..betul betul! sebab? pengambilan makanan konsisten sepanjang hari..orang yang skip sarapan mesti makan besar lunch kan kan? orang kata qada yang pagi punye..hehehe

  • jangan makan makanan manis kalo bersarapan.. nanti cepat lapar sebab akan dihadam cepat. elak makanan berkalori tinggi dan berlemak macam fat rice(nasi lemak) nanti cepat ngantuk dan diet yang tak elok..sekali sekala tak ape. orang biasa tak perlu sarapan berat2 sangat ok. btw, tiru la macam saya!

  • orang yang bersarapan, mood baik je sepanjang hari.. cergas dan sihat..apelagi bangun awal, jom sarapan!


laporan oleh :
junior peg dietitian
sila like banyak2! www.tips-fb.com

6 comments :

Qib said...

sedap nye oat crunch perisa dark coco tu ><

::melur:: said...

yg ni bukan perisa dark koko..yg ni chunky hazelnut je..sungguh yummy bile dicelup dlm air susu.. :)

Cik Yana said...

Dulu gi kuliah selalu bawak oat krunch tu,,
bukan breakfast dah pun, siap wat lunch,,
hahhaa~

zaza ismail said...

wa zaza pon suka oat crunch neh

siti said...

yeah gud bekpes...

siti said...
This comment has been removed by the author.
Related Posts with Thumbnails