//

Monday, December 20, 2010

resepi yummy yee mee claypot

aku suka makan yee mee yg dimasak dalam claypot panas panas. sungguh yummy! dan petang tadik makan yee mee panas panas. bayangkan da sebulan lebih tak jumpe yee mee. so, bila da balek kolej semula semua kawan2 aku tempah yee mee semangkuk sorang.. upacara meniup yee mee panas memang best.ffuuh!fuhh! niza tiup..aku tak suka tiup.hee..

tips nak makan yee mee panas panas

first, da siap masuk dalam mangkuk korang kaco kaco la siket. bgi asap bebas merdeka.

pastu, yee mee yg panas jangan ditiup. so kalo in kes korang lapar kebulur jangn la makan yee mee.nanti tak pasai2 seminngu lebih menderita lidah melecur..macam kes aku dulu..da perit bang!

kena sabar2 jangan gelojoh. yg pasti korang kena makan 2 garfu tau. 2 garfu amat berguna sangat2. at same time korang cedok yee mee tu guna 2 garfu. biar dalam 30 saat sambil mata korang terarah ke tv..tengok sinetron cinta & anugerah..oh sooo sweet! then, sedut la yee mee kat garfu 1st tu. pastu ganti terus dengan sudu plak..cedok kuahnye.. bia dalam 30 saat. so ade garfu yg second kan. sedut la pastu..takde la aksi meniup kurang sopan depan mak mertua tuu..rotate cam biase sampai yee mee korang da panas panas suam gitu..hehehe

ok last but not least, aku tinggalkan resepi yee mee ni untuk korang cube buat kat rumah..yee mee claypot ni versi cafe aku tau. so caranye mungkin tak same dengan yg pernah korang makan before ni. selamat mencube! :)


harga semangkuk = RM3

(+ telur) = RM3.50


resipi

mula2, amek 3 senduk air rebusan ayam yg telah ditambah garam

letak dalam claypot siap2

panaskan api tau

letak yee mee pastu tambah la sayur sawi, lobak dan kubis.(potong halus & nipis

)

letak minyak bijan siket

nak taruk telur taruk la sebiji

kalo nak pedas tambah la cili yg dipotong kecik2

tambah ayam (potong cube boleh, siat halus2 boleh-ayam yg da rebus tau

)

akhir sekali, kaco siket2 kasi yee mee lembut.bila da masak angkat la.

nak sedap agi tambah la daun sup & bawang goreng kegemaranku..

da siap :)


sila like banyak2! www.tips-fb.com

4 comments :

Mar said...

mmg sdap,.tpi sizzling sedap lagi,.ooppss.he3

::melur:: said...

sizzling memg la sedap..harga pon 'sedap' dpandang..he3..

Zulfahmi Abidin said...

hahha.tak yah ajar cara makan pon aku geti makan.^_^

Terkini: Seriously aku mimpi korang mase tido. | Misteri Mr. Krabs dalam cerite Sponge Bob Square Pants telah terjawab | Aku janji tak merempit lagi

::melur:: said...

eh eh eh..camtu pon ajar ke..aku nak tunjuk skel aku je..hehehe

Related Posts with Thumbnails