//

Saturday, October 8, 2011

tips Diet : MACARON sedap ke sihat ?


macaron adalah cookie yang berasal dari italy dan french yang mana putih telur dan gula menjadi bahan utama untuk menghasilkan macaron. ala google je berlambak pasal macaron. malas nak cerita asal usul macaron, boring ! sekarang ni ramai orang gemar makan ni as snack. belambak2 orang jual.

so, aku berkesempatanlah rasa sebab my cousin beli dan suruh aku try 1. at first aku try ohmmaiGodd! manis sangat2. itupun gigit sikit je dan at last sory aku buang walaupun aku tau macaron kalau nak beli sebiji macam makan nasi sepinggan kat kedai. maaf penggemar macaron, aku sejujurnya TIDAK SUKA macaron! aku takkan tertipu dek kecantikan luaran. so, bolehlah kita buat kesimpulan bahawa bukan semua benda yang cantik2 itu berkualiti, dari segi luaran memang ye berkualiti, tapi dari segi dalaman tak nak kesah ke?
ketuk kepala tanya otak!

yang aku nak share kat entry ini adalah based on ape yang aku cuba cari dalam malaysian punya buku database berkenaan dengan kandungan macaron yang kita boleh kaitkan dengan kesan pada kesihatan kita. berkenaan dengan macaron, ofcoz tak ade kolestrol sebab menggunakan putih telur but for sure contain a lot of sugars ! nak tau berapa kandungan gula dalam sebiji macaron ??

based on aku tengok2 resepi dekat SINI, aku assume je sebab memang tak dapat sumber pon 1 adunan tu dapat menghasilkan berapa biji. tapi kalau ikut resepi tu, dalam 1 adunan bolehlah memuatkan 25 keping macaron atas tray besar tu. kalau salah tolong bagitau ye. so, untuk 1 adunan semestinya 12.5 biji yang terhasil. dalam sebiji macaron mengandungi berapa kalori ?


untuk 12 biji mcaron ok :

bahan - bahan :

buah badam 125 g = 692.3 kcal (buah badam memang tinggi lemak = 60.8 g)

gula 175 g = 697.5 kcal

putih telur 50 g = 25.6 kcal

meringue powder 3 g = 9.7kcal

butter cream =786 kcal

TOTAL CALORIE = 2211 kcal.
total lemak = 138.9g
total CHO = 209.1g



kita tengok sebiji macaron plak berapa :



TOTAL CALORIE = 184.3 kcal
total lemak = 11.6 g
total CHO = 17.4 g

jika dibandingkan dengan makanan sihat yang lain,kalori dalam 1 biji macaron bersamaan segelas susu UHT rendah lemak @ 2 biji limau manis @ 2 biji pisang berangan @ 4 keping pisang goreng.

saranan bagi setiap kali makan hanya SEBIJI aje ok. bukan bedal sedozen, mahal tu cik kak! kalau ikut portion makan, cHo hanya 15 g dan lemak 5 g sahaja. so, korang dah amek 1 portion cHo dan 2 portion lemak dah tu kan. apa yang aku tau orang perancis kalau makan 2, 3 biji, dorang makan dengan kopi@ tea yang tak bergula sebagai snack petang.

tapi orang mesia boleh ke minum kopi @ teh tanpa gula? 2 sudu gula baru cukupkan untuk secawan kopi. tabiat orang kita memang macam tu. so, aku nasihatkanlah tak yah lah makan as feveret sampai tak ingat kesihatan. nak makan boleh tapi sebiji cukup. kalau dah kena kencing manis, darah tinggi nanti susah. khas untuk kanak2, benda camni memang dorang suka sebab menarik, kaleful. so, kat ibu2 awasi lah anak anda tu. nanti gigi rongak tak cantik !!


apa yang aku tulis ni bukan aku nak mengajar sesiapa, tidak ! sebab naluri aku begitu kuat nak tau kenapa macaron manis sangat ! as rujukan for sure la tak boleh nak percaya 100% sebab aku tak rujuk langsung kat jurnal2. as evidence tak ada ! just untuk di share aje ok! rujukan utama aku adalah book of nutrition composition of malaysian 's food.

agak2 golongan mane yang sambar dulu ni ?

:: kurangkan manis dalam makanan,
tambahkan manis dalam snyuman::
sekian......

sila like banyak2! www.tips-fb.com

No comments :

Related Posts with Thumbnails