//

Monday, October 31, 2011

tutorial letak widget gambar slideshow (GIF animated)


ramai yang tanya pasal tutorial blog kat aku, tapi maafla aku kena buat statement jujur hari ni.

bukan tak nak buat tutorial untuk ubaisuai blog @ share knowledge yang ade ke hape, sebenarnya buat tutorial ni perlu rajin lebih bukan rajin siket. ok aku bagi contoh kalau nak buat transparent header perlu copy paste setiap 1 screenshot, alamak aku malas!

then, kena explain 1 by 1 supaya orang akan mudah faham. totally failed! sebab tu i hate being teacher. dari awal memang dah tolak masuk maktab bila tawaran datang menjelma. xoxo

ada yang tanya pasal camane nak buat date widget aku tu, header guna software ape, nak letak slide gambar camano? bukan kedekut ilmu, tu la bila nak buat tutorial slalu pospone pospone n pospone. n last last aku lupe. bila lupa dan dah ingat balik, nak cari sapa yang request tu, tak jumpa jumpa. dan akhirnya aku terignore selamba je macam tu. sori sangat guys......


ok hari ni kakak nak ajar camane nak letak widget gambar yang berslide tanpa ada URL link. url link tu maksudnya bila kamu klik pada widget kat blog seseorang tu, secara autonya kamu akan pergi ke website dimana widget tu dipublishkan.. faham tak? huhu

tapi bila disabled, orang takkan dapat nak tengok dari mana kamu amek widget tu bila mereka klik ye dak?dan itu lebih cool!!

resize image

tapi kena ingat kalau kita copy paste code HTML dekat page element, widget ni boleh right click terus ke website widget tuh, melainkan anda tag ke url anda sendiri. so, kalau right click pon pasti bukak website anda bukan website widget tu. paham tak?huhu

so, nak lebih selamat ccewah, guna picture kat add gadget, bukan HTML javascript. bila guna picture, anda kena letak url widget kan. so, kat picture pon boleh letak file gif selain jpeg. gif file dapat buat animasi. so, effect yang dihasilkan sama macam letak html code tapi step ni lagi cool!

1 tips lagi bila anda add sebarang widget, pasti dorang letak link widget tu. cth : bawah widget tu, dorang link make your own & etc. so just remove the wasted thing ok.



anyway, blog aku berwajah baru. suka tak ?hehee

till then, thanks for reading this entry, bebye..


sila like banyak2! www.tips-fb.com
Related Posts with Thumbnails