//

Tuesday, February 1, 2011

Tips : 5 Don't When Wearing Shawl / Hijab

hi my dear girl friends.. please take note okkei !


1. jangan pin belakang tudung ekspres

wahai wanita, janganlah kamu memakai tudung yang dibutang/di pin di belakang sehingga menampakkn bentuk leher di hadapan..gayanya tak ubah seperti birawati kristian Laknatullah... Hadis nabi:"barangsiapa yang meniru sesuatu kaum, maka ia termasuk dari kalangan mereka".. – riwayat Abu Daud...
- jangan biarkan bentuk telinga anda nampak. buruk aih !


2. jangan menyanggul seperti bonggol unta

Rasulullah s.a.w bersabda:
“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang.Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini” –hadith riwayat Muslim.


3. jangan bertudung litup tapi nampak bahagian dada.

Firman Allah yang bermaksud :
“Hai Nabi! Katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mu’min semua hendaklah mereka melabuhkan jilbab-jilbab mereka atas (muka-muka) mereka. Yang demikian itu lebih memastikan mereka agar dikenali (sebagai wanita Islam) supaya mereka tidak diganggu.” (al-Ahzab: 59)




4. jangan bertudung jarang nampak leher, jambul dan telinga

Aurat wanita adalah seluruh anggota tubuhnya kecuali wajah dan dua telapak tangannya. Leher dan rambutnya adalah aurat di hadapan lelaki ajnabi (bukan mahram) walaupun sehelai. Pendek kata, dari hujung rambut sampai hujung kaki kecuali wajah dan dua telapak tangan adalah aurat yang wajib ditutup. Hal ini berlandaskan firman Allah Subhanahu wa Ta’ala,



5. jangan bertudung litup tapi berlengan pendek / 3 suku

Firman Allah yang bermaksud :
“Dan hendaknya mereka itu tidak menampak-nampakkan aurat dan perhiasannya kecuali terhadap suami atau ayahnya.” (an-Nur: 31)



inilah yang dinamakan niat tak menghalalkan cara. saya juga seorang muslimah. bukan seorang yang sempurna. bertudung tapi selalu tidak melabuhkan tudung bagi menutupi dada. sama - sama lah kita memperbaiki diri ke arah yang lebih baik. bukan nak di tujukan kepada sesiapa, jika terkena batang hidung sendiri jangan mudah melatah dan menyalahkan orang lain. ini berdasarkan firman Allah SWT sendiri. ikhlaskan niat bertudung nak menutup aurat kerana Allah bukan kerana trend fesyen, bukan kerana ibubapa memaksa dari kecil.

ingat ! jaga diri hiasi peribadi :)

thanks for reading this entry ^_^

sila like banyak2! www.tips-fb.com

4 comments :

Scha Nazri said...

sokonggg! xsuke tnogk pompuan macam nieee.

Anonymous said...

wah wah...
thanks a lot dah bagi info :)

ade mase singgah sini juga ye... :)

http://rizkamf.blogspot.com/

::melur:: said...

ur welkem :) iAllah nti jenguk..

Anonymous said...

thanks bg info. sila lawat saya okay.
http://www.aikajuna4eva.blogspot.com

Related Posts with Thumbnails