//

Monday, March 7, 2011

pertama kali dalam hidup tengok rumah mangsa selepas banjir !

ommaigod! i pergi muor agi.. kali ni bukan datang jadi anak terangkat cam kat entry ni dah.. kali ni datang semata - mata nak tolong. kami bukan along ! dengan tulang 4 kerat ni lah kami ikhlas menolong depa - depa yang bernasib malang. kan depa sume ni mangsa bah yang teruk bulan lepas. kesian depa tau ! naseb baik ade kami pelajar ukm yang datang dari jauh kolompor nuh datang ke johor nak tengok keadaan rumah - rumah yang kena banjir. teruk aih !


pada suatu hari burung2 pon berkicauan hari tu. ade yang bergosip cerita2 beautifulnara kat belakang, ade yang tengah mamam dan ada juga yang tengah membengangkan diri..
-baru sampe dari kolompo. nasi tak masak agi.. adeh lapar gile. tumpang teduh la kat surau dulu-


teman2 aku rajin bebeno. nolong ape yang patot.


yang pakai tudung belang2 tu tak sabo nak makan. lapar bebeno katanye ! so dok mengomen la kejenye bukan nak nolong. ish3 !


siap makan, berak n semayang jamak zuhur & asar sume siap sedia la nak g nolong. sampe2 terkejut mak ! lumpur setinggi pinggang mak ! kat lantai tak payah cerita la memang tebal nak mamp. sepanjang hidup aku tak pernah alami cam ni. maklumle rumah kat highland ! syukur alhamdulillah.. naseb baik umah yang baru nak siap. tak duduk agi. so tak de la perabot @ pinggan mangkuk yang perlu di angkat kluar untuk dicuci.


dak2 ni tak reti nak kluar.menyibuk je kat dalam. bebudak mane tahu kotor ke bersih ke.. kakak lempang nak tak ?


sebelum memulakan operasi gotong royong haruslah bergambar seketika. agar ketensenan akan hilang sebab tengok tebal sangat lumpur yang kena cuci kat lantai.

tanpa buang masa stat keje membuang lumpur yang kering tu. air paip takde agi. terpaksa la amek batang paip dari rumah jiran sebelah. keje memberus dinding2 pon perlu gak. habis cat2 hilang kena berus.hehee. dalam pukul 4.30 tuan rumah ajak makan cucur goreng dengan air sirap, keropok goreng pon ade. pergghh banyak gile aku bedal ! pastu sambung bersih longkang dan lantai depan rumah.



yang pakai tudung kuning tu la tuan rumah. ni dah siap. dalam pukul 5. yang baju hijau gelap tu anak dia. rajin bebeno nolong bersih longkang kat belakang rumah.


budak ni kalo jentik ke cubit ke mane nak nangis. no respon la. muke masam mencuka. kakak lempang boleh tak ?


malam pulak ade jamuan maulud kat masjid. sampe kolompo dah pukul 1 pagi. penat tak terkata r ! tapi best sebab buat keje yang tak pernah kite buatkan.. pengalaman tu yang paling berharga.hehe

thanks for reading this entry ^_^


sila like banyak2! www.tips-fb.com

3 comments :

ghostwriter said...

teruk ke banjir kat sane...??

::fatihahanapi:: said...

yup..kat muar agak teruk.ade 1 kawasan mase dlm bas odw, lumpur sampai bumbung..

Bro Azqar said...

uuiihh... x penah rase lagi huhuhu

Biru-malam

Related Posts with Thumbnails